زیبایی طبیعی و پوست شاداب با ورزش

حتما این جمله را شنیده اید که زنان شاد زیباترند. بله حقیقت این است که زن هایی که همیشه لبخند رضایت بر لب دارند از نظر جذابیت و زیبایی در رده بالاتری نسبت به سایر زن ها قرار دارند. منظور از زیبایی تنها داشتن بینی کوچکتر، چهره زاویه دار یا پروتز لب و لب های بزرگ و … نیست. در واقع ملاک زیبایی واقعی داشتن پوست سالم و اندامی متناسب و از همه مهمتر آرامش ظاهری یک زن است.
همه ی ما می دانیم که ورزش کردن چه تاثیرات مثبتی بر زندگی ما دارد. در ادامه ی این مقاله ما اثرات ورزش را بر زیبایی بررسی می کنیم.

پوست و موی جوان تر و شاداب تر

در ورزش خصوصا ورزش های کاردیو و هوازی، قلب‌ پمپاژ بیشتری انجام می‌دهد و در نتیجه اکسیژن زیادی به خون می‌رسد و باعث درخشندگی و سرزندگی پوست‌تان می‌شود گردش خون موجب قوی تر شدن و سالم تر شدن موهای شما نیز می شود.
در ورزش های هوازی منافذ پوست باز می شود و پوست آماده این است که آلودگی ها را خارج کند به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان قبل از ورزش آرایش نداشته باشید و بعد از ورزش نیز پوست خود را با شوینده مناسب شست و شو دهید. در صورتی که شما این دو کار ضروری را انجام ندهید آلودگی ها به همراه عرق به پوست شما جذب می شود و باعث ایجاد جوش و باز شدن بیشتر منافذ و روزنه های پوست می شود. با ورزش کردن عروق صورت منبسط شده و خون رسانی به صورت بیشتر می شود در نتیجه کلاژن سازی پوست بیشتر می شود.

چین و چروک‌ کمتر

با افزایش سن، تعداد فیبروبلاست هایی که کلاژن های پوست را می سازند کمتر شده و در نتیجه روند کلاژن سازی کندتر می شود و بر سطح پوست چین و چروک ایجاد می شود. با ورزش کردن و افزایش روند خون رسانی و تغذیه ی پوست، فیبروبلاست ها فعال تر شده و در نتیجه پوست شما جوان تر و شاداب تر خواهد شد. در حقیقت، ورزش می‌تواند میزان تولید کلاژن را افزایش دهد و با بالا رفتن میزان این نوع پروتئین در بدن، پوست‌تان انعطاف‌پذیر، سفت و محکم باقی می‌ماند.

صورت بدون آکنه

هورمون کورتیزل یا همان هرمون جنگ و گریز که در اثر بالا رفتن استرس و تنش های رومزه ایجاد می شود در صورتی که از طریق فعالیت های ورزشی کنترل نشود اثرات بسیار بدی بر بدن و پوست دارد. انجام حرکات ورزشی و بدنی به متعادل ماندن میزان هورمون کورتیزول کمک می‌کند. بالا رفتن سطح کورتیزول با افزایش تولید سبوم رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد و نتیجه آن ایجاد آکنه و جوش روی پوست خواهد بود.

اندامی جذاب تر و کاهش چربی احشایی

علاوه بر اینکه ورزش های مختلف در سنین پایین تر باعث افزایش قد می شود، تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش های کششی مانند پیلاتس و یوگا نیز می توانند باعث افزایش قد در افراد بزرگسال شوند. این ورزش ها با اصلاح قوز و گودی کمر و ایستادن صحیح و در نتیجه حفظ وضعیت مناسب بدن در تمام حالات و همچنین با قوی تر شدن ماهیچه ها در افزایش قد موثر خواهند بود. شما می توانید با ورزش چربی های شکم، پهلو و ران ها و به طور خلاصه چربی های زیرجلدی را کم کرده و به اندام ایده آل خود برسید اما آیا می دانستید در بدن نوع دیگری از چربی نیز وجود دارد؟ چربی های احشایی که بیشتر درون حفره ی شکمی دور اندام های داخلی تشکیل شده اند، نوعی چربی مضر محسوب می شوند که می توانند موجب بیماری هایی مانند زوال عقلی، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و سرطان پستان و سرطان روده شود. ورزش روزانه موجب از بین رفتن این چربی های احشایی خواهد شد. هنگامی که به صورت مرتب ورزش می کنید بدن شما میتوکندری بیشتری خواهد ساخت، میتوکندری ها موتور های ریز سلولی هستند که نقش تنفس سلولی را برعهده دارند، هم چنین با آنزیم های مخصوص باعث شکسته شدن اسیدهای چرب، برای تامین انرژی سلول ها می شوند. بنابرین با ورزش کردن روزانه، میزان آنزیم های میتوکندری ها بیشتر شده و در نتیجه چربی احشایی بیشتری، از بین خواهد رفت.

تنظیم هورمون ها

علاوه بر این که ورزش موجب تناسب اندام شما خواهد شد، فعالیت های جسمانی، هورمون های رشد و هورمون هایی مانند تستسترون و اندورفین را در بدن شما تنظیم می کند. موجب درخشش هر چه بیشتر مو و پوست شما شده و جذابیت شما را چند برابر می کند در نتیجه علاوه بر تاثیر مستقیم ورزش بر ظاهر شما، با تنظیم شدن هورمون ها، بدنی سالم تر و پرقدرت تر خواهید داشت.

استرس کمتر، خواب بهتر و اعتماد به نفس بیشتر

اضطراب و استرس های روزمره موجب کم شدن انرژی مثبت و شادابی و زیبایی چهره شما و در برخی افراد ریزش مو می شود. زمانی که استرس بر شما غالب می شود تمرکز و قدرت تفکر شما تحت الشعاع قرار می گیرد و باعث می شود نتوانید عملکرد بهتری داشته باشید و به مرور اعتماد به نفس شما کاهش می یابد. همان طور که می دانید هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، در هنگام تنش ها ترشح شده و به طور مزمن برای مدتی در بدن می ماند. مثلا تصور کنید با همکار خود دچار بحث و تنش شده اید و به جای ترک کردن محیط مجبورید سر جای خود بشینید و هیچ فعالیتی نکنید در این صورت هورمون استرس در بدن شما باقی می ماند، اگر گیرنده های تنظیم کننده ی هورمون ها که طبق مکانیزم های پیچیده ی خود تنظیمی عمل می کنند، حساس نباشند، ممکن است به طور مجدد باز هورمون استرس ترشح شود، اما ورزش کردن موجب کنترل ترشح هورمون کورتیزول خواهد شد، در این صورت شما در هنگام استراحت آرامش بیشتری خواهید داشت و در نتیجه پوست شما شاداب تر و سالم تر می شود.
همانطور که همه می دانیم استفاده از داروهای آرامبخش عوارض بسیاری دارد ولی با انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر اینکه تناسب اندام خود را حفظ می کنید از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می شوید و شادابی و لبخند شما به جذابیتتان می افزاید.

بهبود گودی زیر چشم

پف، کبودی و گودی زیر چشمان در اکثر مواقع به علت بد خوابی یا کم خوابی اتفاق می افتد و چهره شما را خسته تر نشان می دهد. خواب باکیفیت که در نتیجه ورزش روزانه ایجاد می شود، علاوه بر اینکه باعث می شود سطح انرژی شما در روز بعد بیشتر باشد، کبودی و گودی و یا پف زیر چشمان شما نیز کمتر می کند و درنتیجه شما قبراق تر و چهره روشن تری خواهید بود.

به طور کلی، ورزش روزانه بر تک تک سیستم ها و سلول های بدن موثر است، بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند ورزش کردن تنها در تناسب اندام و لاغری خلاصه می شود اما تاثیر مثبت ورزش بر بدن، سلامت پوست، اعتماد به نفس، سلامت روانی ، کنترل اعتیاد، تنظیم خواب، انجام فعالیت های بیشتر و… واقعا انکارناپذیر است. ورزش کردن در داشتن اندامی ایده آل خلاصه نمی شود، سلامت بدن و احساس تندرستی مهم ترین هدف ورزش روزانه محسوب می شود که با کمی اراده و پشتکار قابل دستیابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *